
MÉDIA ČESKOSLOVEN

SKÉHO EXILU V ČASE 

„OBNOVENÍ POŘÁDKU“ 1

K  N Ě K T E R Ý M  A S P E K T Ů M 
V Ý V O J E  E X I L O V Ý C H  P E R I O D I K  P O  S R P N U  1 9 6 8

P E T R  O R S Á G

ABSTRAKT

Text se zaměřuje na proměny exilové mediální scény a vznik nových exilových periodik jako jed-
noho z konkrétních projevů masivní exilové vlny, která následovala po okupaci Československa 
vojsky Varšavské smlouvy v srpnu 1968. Většina z nově zakládaných titulů se v počáteční fázi pro-
fi lovala především jako nosiče praktických informací pro uprchlíky přicházející z okupované vlas-
ti. Později se z některých stalo významné komunikační fórum československých exulantů, v jehož 
rámci pokračovala cenná diskuse zahájená v době pražského jara v ofi ciálních médiích v ČSSR. 

KLÍČOVÁ SLOVA

Československá exilová periodika – rok 1968 – normalizace – exil – emigrace – média – Státní 
bezpečnost.

1 Text navazuje na příspěvek „Československá exilová periodika po srpnu 1968 jako výraz dramatické 

proměny politické situace v ČSSR“ přednesený na mezinárodní konferenci Médiá, spoločnosť, 

mediálna fi kcia, již pořádala Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave a Kabinet divadla a fi lmu 

SAV Bratislava ve dnech 31. 3. – 1. 4. 2008 ve Smolenicích na Slovensku. Všímá si exilových médií 

v západní Evropě, kam v první fázi směřovala většina posrpnových exulantů. Termín „obnovení po-

řádku“ vychází ze stejnojmenné práce Milana Šimečky, který takto označuje posrpnovou normalizaci 

v Československu – srov. Šimečka 1979.

253
ORSÁG, Petr: Média československého exilu v čase "obnovení pořádku". K některým aspektům 
vývoje exilových periodik po srpnu 1968. In Foret, Martin – Lapčík, Marek – Orság, Petr (eds.): Média dnes: 
reflexe mediality, médií a mediálních obsahů. Olomouc, Univerzita Palackého 2008, s. 313–326.



POSRPNOVÝ EXIL 

Jedním z podstatných důsledků vstupu okupačních vojsk Varšavské smlouvy v srpnu 1968 

do Československa a následných normalizačních čistek byla i nebývale silná exilová vlna, 

srovnatelná svým rozsahem v novodobé historii země jen s tou, která následovala po pře-

vzetí moci komunisty v únoru roku 1948. Jen v první fázi po srpnové okupaci odešlo ze 

země do zahraničí kolem sta tisíc lidí.2

Strukturou se posrpnový exil3 od toho poúnorového poměrně lišil. Po únoru odcházely 

většinou nekomunistické elity pronásledované režimem, z nichž pro mnohé to byl v krát-

ké době už druhý exil (ten první si prodělaly během nacistické okupace českých zemí). 

Posrpnovou exilovou vlnu lze rámcově rozdělit do několika základních skupin: 

lidé přímo perzekuovaní komunistickým režimem �

odborníci, kteří v normalizujícím se Československu ztratili možnost plné realizace �

reformní komunisté, bývalí funkcionáři KSČ a aktivní účastníci pražského jara – poli- �

tici, publicisté, spisovatelé, univerzitní akademici.4

Posledně jmenovaná část exulantů byla sice početně nejmenší, politickým vlivem však 

nejvýznamnější. Tito lidé odcházeli do exilu jako populární, na Západě často již velmi 

dobře známé osobnosti, jejich pozice byla ve srovnání s poúnorovým exilem mnohem 

snazší. Mezinárodní situace byla také zcela jiná než na konci 40. let, výhodou byly i sym-

patie západní veřejnosti k pražskému jaru. Západní média věnovala těmto nově příchozím 

exulantům mimořádnou pozornost, díky čemuž „medializace“ pražského jara pokračovala 

bez ohledu na to, že v Československu dočasnou svobodu projevu už postupně, ale velmi 

systematicky likvidovala nastupující normalizace. Právě zásluhou exkomunistických elit, 

které odešly do zahraničí, se zájem světa o dění v ČSSR udržel ještě řadu měsíců v centru 

pozornosti. Mediální atraktivita reformních komunistů byla dána i tím, že jako někdejší 

2 Pavel Tigrid cituje výpočet Neue Zürcher Zeitung z 9. 11. 1972, kde je uveden počet 127 tisíc osob 

(srov. Tigrid 1990: 92). Jan Hanzlík vycházející z rozboru tajných komunistických materiálů 

udává jako orientační číslo o „rozmístění čs. nedovolené emigrace“ k roku 1977 počet 99 400 osob 

(srov. Hanzlík 2002: 306). Podle Jana Křena jen v letech 1968–1970 opustilo ČSSR asi 90–100 ti-

síc lidí (srov. Křen 2005: 869). Po únoru 1948 odešlo z Československa přibližně 60–70 tisíc lidí 

(srov. Jirásek – Trapl 1996: 71, Tigrid 1990: 53).
3 V terminologickém chápání pojmů exil a emigrace nepanuje mezi badateli jednota. Tento text pracuje s po-

jmem exil, který chápe jako politickou emigraci, k níž vedlo pronásledování, diskriminace či jiné ohro-

žení domácím režimem, nebo také nesouhlas s charakterem tohoto režimu. Plánem exulantů je aktivní 

působení na změnu domácího režimu ze zahraničí. (Platí rovněž, že konečným cílem exilu je návrat do 

vlasti po odstranění příčin odchodu do ciziny). Takto svou roli chápala většina publicistů a mediálních 

pracovníků, kteří působili v československých exilových médiích. Pojem emigrace nutno chápat jako širší, 

nadřazený pojmu exil. Označuje také odchod do ciziny, ovšem motivace je různá, nikoli pouze politická, 

ale např. hospodářská – viz též diskuse a polemiky mezi politickými a tzv. hospodářskými uprchlíky, 

které tvořily trvalou součást veřejné debaty československé emigrace až do roku 1989.
4 Srov. Tigrid 1990: 92.

254

M
éd

ia
 d

n
es

 –
 re

fl e
xe

 m
ed

ia
lit

y,
 m

éd
ií 

a 
m

ed
iá

ln
íc

h
 o

b
sa

h
ů

 

ORSÁG, Petr: Média československého exilu v čase "obnovení pořádku". K některým aspektům 
vývoje exilových periodik po srpnu 1968. In Foret, Martin – Lapčík, Marek – Orság, Petr (eds.): Média dnes: 
reflexe mediality, médií a mediálních obsahů. Olomouc, Univerzita Palackého 2008, s. 313–326.



aktivní spolutvůrci režimu vypovídali o sobě, ne o „nich“. Jejich svědectví bylo velmi pod-

statné pro poznávání podstaty komunistického totalitního systému. 

Příchodem exkomunistů do exilu navíc došlo k paradoxní a v dřívějších dobách nebý-

valé situaci. V exilu se totiž sešli někdejší vězni komunismu se svými vězniteli, bývalými 

komunistickými funkcionáři 50. a 60 let. Vzájemná komunikace těchto dvou skupin byla 

velmi obtížná a napětí mezi nimi bylo jedním z trvalých neuralgických bodů českosloven-

ského exilu v posledním dvacetiletí totality v Československu.

Posrpnová, politicky aktivní část exilu nevytvořila reprezentativní politický orgán 

schopný jednotných účinných akcí proti komunistické ČSSR, ač k tomu měla mnohem 

příhodnější podmínky a předpoklady než exulanti poúnoroví.5 O to více se však profi lo-

vala na poli publicistickém a v nejširším smyslu „mediálním“. 

POSRPNOVÁ EXILOVÁ MÉDIA

Velké množství posrpnových uprchlíků s sebou přineslo nové a výrazné impulsy skomí-

rajícímu exilovému (a krajanskému) hnutí. Jiným důsledkem byla i podstatná proměna 

exilového mediální prostředí. Řada periodik vznikajících po srpnu 1968 v zahraničí zá-

sadním způsobem ovlivňovala veřejnou debatu v československé exilové komunitě. Kromě 

toho exilová média – vedle domácího samizdatu – přispívala k zachování kontinuity ne-

závislé československé publicistiky a kultury. 

Jedním z podstatných rysů posrpnového exilu bylo i to, že udržoval intenzivní kon-

takty s domovem. Důkazem budiž fakt, že řada exilových časopisů byla postupem doby 

dostupná v ČSSR, kam se různými způsoby ilegálně dopravovala. Zhruba od poloviny 

70. let začali v exilových periodikách také výrazněji publikovat i domácí „zakázaní“ autoři, 

čímž se vazba domov – exil ještě posilovala.

Podmínky pro vydávání exilových tiskovin byly přitom v mnoha ohledech diametrálně 

odlišné od těch, které panovaly v ČSSR. Díky absenci cenzury a svobodě projevu mohla 

v exilových médíích pokračovat cenná demokratická diskuse a svobodná výměna názorů za-

hájená v době pražského jara v médiích v Československu, což byla nesporná a nezpochyb-

nitelná výhoda ve srovnání se situací, v niž se nacházela média v normalizující se zemi.6

I svobodné vydávání exilových periodik bylo však, zvláště v některých z cílových zemí, 

kam směřovali českoslovenští uprchlíci, v některých ohledech problematické. Na neut-

rálním Švýcarsku, které bylo po srpnu k Čechoslovákům velmi vstřícné a kam jich jen do 

konce roku 1968 odešlo bezmála osm tisíc7 (mezi nimi i někteří prominentní reformní 

5 Například Pavel Tigrid to posrpnovému exilu vyčítal jako promarněnou šanci. Srov. Tigrid 1990: 97-

100. O počátcích Rady svobodného Československa jako vrcholného orgánu československého exilu 

po únoru 1948 srov. např. Trapl 1996. 
6 Více o médiích pražského jara, srov. např. Hoppe 2004, Končelík 2002.
7 Časopis Zpravodaj Čechů a Slováků ve Švýcarsku, exilový titul vydávaný v Curychu posrpnovými exulan-

ty, v citaci rozsáhlé statistické zprávy federální cizinecké policie o stavu cizinců ve Švýcarsku ke konci 

255

M
éd

ia česko
slo

ven
skéh

o
 exilu

 v čase „o
b

n
o

ven
í p

o
řád

ku
“

ORSÁG, Petr: Média československého exilu v čase "obnovení pořádku". K některým aspektům 
vývoje exilových periodik po srpnu 1968. In Foret, Martin – Lapčík, Marek – Orság, Petr (eds.): Média dnes: 
reflexe mediality, médií a mediálních obsahů. Olomouc, Univerzita Palackého 2008, s. 313–326.



komunisté, jako např. ekonom Ota Šik, který se usadil v St. Galen), lze některé problémy 

exilového mediálního provozu dobře ilustrovat.

Švýcarská legislativa zakazovala utečencům politickou činnost. Vydávání exilových pe-

riodik politickými uprchlíky z komunistického Československa bylo proto balancováním 

na hraně zákona. Redakce to řešily různými způsoby, např. tím, že tzv. odpovědným re-

daktorem se stal člověk, který měl švýcarské občanství, a tudíž na něj úřady pohlížely ji-

nak než na toho, kdo měl jen uprchlický status.8 O rizikách vydávání politického perio-

dika se redaktoři některých titulů zmiňovali otevřeně i přímo na stránkách tisku.9 Na své 

problematické postavení v souvislosti se svým působením v exilových médiích vzpomínal 

i literát a publicista Jaroslav Strnad, který měl ve Švýcarsku statut politického uprchlí-

ka a přitom pracoval „tajně“ jako kulturní redaktor Rádia Svobodná Evropa v Mnichově, 

kam pravidelně dojížděl.10 Nutno však dodat, že úřady se většinou spokojily s formálními 

výzvami k ukončení nedovolené činnosti.

roku 1968 uvádí číslo 7 733 jako přírůstek Čechů a Slováků ve všech kantonech za rok 1968. Stav 

ke konci roku 1967 bylo 264 Čechů a Slováků. Srov. Zpravodaj č. 6/1969, s. 14. Materiál nazvaný 

„Bestand der ständigen tschechoslowakischen Wohnbevölkerung in der Schweitz nach Wohnkan-

tonen seit 1968“, který poskytl bernský Bundesamt für Ausländerfragen, uvádí v roce 1968 celkem 8 

394 nově příchozích Čechoslováků, přičemž údaj nerozlišuje mezi uprchlíky a azylanty. Srov. Skoupý 

2005: 391–399. Během následujících let počet československý uprchlíků ve Švýcarsku přesáhl 13 

tisíc. Srov. Zpravodaj č. 9/1978, s. 17. Švýcarsko se tak stalo jednou z vůbec nejčastějších cílových 

zemí posrpnových exulantů. Více o počtech v dalších zemích – srov. např. Hanzlík 2002: 269–306.
8 Jaroslav Jokl, švýcarský rodák a jeden ze spolutvůrců exilového časopisu Zpravodaj Čechů a Slováků ve 

Švýcarsku (dále jen Zpravodaj), který vznikl už v září 1968, k tomu v interview s autorem tohoto 

textu v Adliswil u Curychu 2. 4. 2003 uvedl: „To, že jsem se stal odpovědným redaktorem, bylo čistě 

pragmatické rozhodnutí, které nesouviselo s mými kvalitami coby redaktora. Já jediný z nich totiž měl tehdy 

švýcarské občanství, takže jsem jakoby převzal odpovědnost, protože jsem si mohl dovolit víc než ten, kdo 

měl jen uprchlický status. Chtěli jsme taky zabránit pomluvám z ČSSR, že Zpravodaj šíří protisocialistic-

kou propagandu. Díky mně bylo jasně sděleno, že za časopis odpovídá švýcarský občan.“ Jokl do časopisu 

fakticky vůbec nepsal, staral se o administrativní věci související s provozem. Podobně na dané téma 

– viz též dopis exulanta Hanuše Gaertnera z 6. 2. 1969 dr. Bosleyové: „Další závažnou otázkou je 

otázka odpovědného redaktora. Měl by to být švýcarský občan, poněvadž azylantům je výslovně zakázána 

politická činnost, a jelikož časopis se asi bez nějakých i poněkud politicky zaměřených článků neobejde, bylo 

by příliš riskantní, kdyby odpovědný redaktor nebyl Švýcar. V případě, že by jím byl Švýcar ... nemohou pak 

švýc. úřady nic namítat, poněvadž odpovědnost má tento redaktor...“ In: Pozůstalost Zdeňka Záplaty, 

uložena u Veroniky Záplatové v Mnichově, SRN (dále jen PZZ). 
9 Například redakce už zmíněného Zpravodaje Čechů a Slováků ve Švýcarsku uvedla: „...nechceme sobě 

ani svým čtenářům zakrývat, že existence exilového a krajanského časopisu v cizí zemi s sebou nese i různá 

risika. Jedním z nich je v neutrálním Švýcarsku politický obsah a zaměření aktuálních komentářů a úvah, 

která neutrální rozhodně nejsou. Bez tohoto risika se ovšem nelze obejít, lze je však omezit tím, že časopis 

bude a zůstane svobodnou tribunou všech názorů a jakýmsi ohniskem jejich vzájemného tříbení, pokud jsou 

výrazem úsilí o pravdu a demokratické dorozumění.“ Srov. Zpravodaj č. 24/1970, s.16. 
10 Srov. Strnad 1999: 123-124: „... se švýcarskou cizineckou policií jsem hrál takovou hru: řekl jsem tam, že 

musím pobýt v Mnichově, protože se starám o odškodné za koncentrák. Možná, že tomu z počátku i věřili, 

ale když se můj pobyt v cizině prodlužoval, naléhali Švýcaři, abych se vrátil do spříseženectví, které mi 

poskytlo azyl. Uprchlický pas mi prodlužovali vždycky jen na rok a já musel před tím, než vypršela lhůta, 

nastartovat do Bernu pro nový rok v SRN. Všechno bylo jasné: Švýcaři věděli, co dělám v Mnichově, že tam 

vyvíjím činnost, která neladí s jejich neutralitou, a já jsem věděl, že tu mou fi ntu prohlédli, snad od samého 

jejího začátku. Přesto jsme tuhle hru na schovávanou hráli dál, oni byli proti československým úřadům kryti 

256

M
éd

ia
 d

n
es

 –
 re

fl e
xe

 m
ed

ia
lit

y,
 m

éd
ií 

a 
m

ed
iá

ln
íc

h
 o

b
sa

h
ů

 

ORSÁG, Petr: Média československého exilu v čase "obnovení pořádku". K některým aspektům 
vývoje exilových periodik po srpnu 1968. In Foret, Martin – Lapčík, Marek – Orság, Petr (eds.): Média dnes: 
reflexe mediality, médií a mediálních obsahů. Olomouc, Univerzita Palackého 2008, s. 313–326.



Krom relativně svobodného vyjadřování názorů v exilových médiích však exiloví pub-

licisté a novináři museli zapomenout na mnoho věcí, na něž byli zvyklí z domácího me-

diálního provozu. Často až statisícové náklady a široká publicita, kterou nabízela domá-

cí periodika (zejména v době pražského jara), a současně zázemí velkých vydavatelských 

domů byly v exilu naprosto nedosažitelné.11

Zvláště počátky vydávání jednotlivých periodik, kdy nebyla vytvořena dostatečná síť 

předplatitelů a nefungovala ani možnost přijímat drobné inzeráty, které by mohly krýt 

nezbytné režijní náklady, bývaly velmi obtížné.12 Ztížené podmínky a nulové či zcela 

minimální zázemí, v nichž periodika vznikala, nechápali nezřídka ani exiloví čtenáři. 

Někteří zcela samozřejmě předpokládali, že za časopisem, který odebírají, stojí zave-

dené vydavatelství se vším, co k tomu patří. Do redakce tak chodily dopisy s oslovením 

„Vážený pane řediteli“ či „Předejte právnímu oddělení“.13 Abonenti exilového tisku ne-

tušili, že redakci tvoří pouze několik jednotlivců-dobrovolníků (to v tom lepším pří-

padě – častokrát vlastní výroba jednotlivých čísel stála na jediném člověku), kteří pra-

covali většinou zdarma či za minimální odměnu a ve svém volném čase – redaktoři 

takových periodik měli občanská zaměstnání a časopisům se mohli věnovat většinou 

jen po nocích.14 Přesto vydrželi v improvizovaných podmínkách vydávat exilové tituly 

často mnoho let. Když například Zpravodaji hrozil kvůli několika stům neplatičů mezi 

exilovými abonenty hospodářský kolaps15, vyřešil vydavatel situaci následovně: Protože 

si již nemohl kvůli fi nančnímu propadu dovolit ani profesionální sazeče, ani tiskárnu, 

koupil off setový tiskařský stroj, který umístil ve svém soukromém bytě – v činžovním 

mým tvrzením, že je můj pobyt v Mnichově nezbytný do té doby, než mi Němci přiřknou odškodné. Přitom 

jistě věděli, že se o žádné neucházím. Nebylo moc příjemné vědět, že oni vědí, že já vím, že oni vědí...“
11 Náklad exilových periodik se pohyboval od několika set do maximálně několika tisíc kusů u měsíčníků. 

Např. mnichovský Text vycházel v maximálním nákladu kolem 3 000 kusů, curyšský Zpravodaj 

v nákladu asi 2 500 výtisků.
12 Dušan Havlíček, někdejší člen redakčního kruhu exilový Listů vydávaných Jiřím Pelikánem v Římě, 

na práci v exilovém časopise vzpomínal po letech takto: „... vydávání knížek a časopisů v českém a slo-

venském jazyce v exilu, na koleně, v cizím kulturním prostředí, bez možnosti přímého styku s autorským 

a čtenářským zázemím, pod hrozbou zvýšeného rizika omylů a neustále na pokraji fi nančního krachu, vyža-

dovalo odvahu, osobní oběti, nezměrnou výdrž…“ Srov.: Havlíček 1998: 6.
13 Srov. Zpravodaj Čechů a Slováků ve Švýcarsku, č. 24/1970, s. 16-17.
14 Vydavatel exilového Práva lidu v německém Wuppertalu Jiří Loewy k tomu uvedl: „S odstupem času 

naprosto nechápu, jak jsem to vše mohl dvanáct let stačit vedle náročného celodenního zaměstnání 

v koncernu, když mým jediným pomocníkem – kromě sporadických brigádníků – byla vlastní žena, 

rovněž zaměstnaná. Nejednou jsem se trpce zasmál, když mi některý čtenář napsal: ´A pozdravte 

prosím všechny pracovníky redakce!´“. In: Úseky polojasna. Vzpomínky Jiřího Loewyho. 2005: 19. 

Redaktor Zpravodaje Zdeněk Záplata na tom byl podobně – přes den zaměstnaný na plný úvazek 

jako odborný pracovník v curyšské Zentralbibliothek, ve volném čase redaktor, editor a často i 

technický pracovník časopisu v jedné osobě – viz zápisky v jeho deníku ze srpna roku 1972: „7. 8. – 

lepení Zpravodaje + přepis textů; 10. 8. – dodělávám Zpravodaj; 14.00 – č. 9-10 do tiskárny; 18. 8. 

– večer přivezli Zpravodaj: expedice přes noc; 19. 8. – ráno Zpravodaj 9-10 na poštu“. In: PZZ.
15 Detail upomínající na platební nekázeň exulantů, je pozoruhodný zejména když uvážíme, že celoroční 

předplatné exilového Zpravodaje bylo např. v roce 1975 pouze 30 švýcarských franků.

257

M
éd

ia česko
slo

ven
skéh

o
 exilu

 v čase „o
b

n
o

ven
í p

o
řád

ku
“

ORSÁG, Petr: Média československého exilu v čase "obnovení pořádku". K některým aspektům 
vývoje exilových periodik po srpnu 1968. In Foret, Martin – Lapčík, Marek – Orság, Petr (eds.): Média dnes: 
reflexe mediality, médií a mediálních obsahů. Olomouc, Univerzita Palackého 2008, s. 313–326.



domě v poklidné čtvrti švýcarského Winterthuru. A tam bezmála deset let tiskl každý 

měsíc dva tisíce výtisků exilového měsíčníku.16 

Detailní vhled do historie téhož titulu dokládá i svědectví jiného druhu – nástup kon-

kurenčního boje mezi jednotlivými exilovými tituly. S tím, jak se Zpravodaj etabloval coby 

zavedený exilový časopis, rostly i možnosti zisku z inzerce zveřejňované na jeho strán-

kách.17 A právě spor o množství inzerce uveřejněné v časopisu stál na počátku roztržky, 

na jejímž konci byl vznik konkurenčního exilového titulu nazvaného Magazín. Nepsa-

ný uzus pravil, že je nemravné, aby exulant bohatl na exulantech, proto ani exilový časo-

pis neměl být komerčním podnikem ve vlastním slova smyslu – příjmy z inzerce byly od 

toho, aby kryly výrobní a provozní náklady. Nadměrné zvyšování množství inzerce bylo 

podle tehdejšího šéfredaktora Zdeňka Záplaty „... v zásadním rozporu s kulturním a po-

litickým posláním exilového časopisu, s jeho nekomerčním charakterem ...“ 18 Záplata hovořil 

přímo o tom, že „pro pár mizerných franků“ se snižuje důvěryhodnost Zpravodaje. Admi-

nistrátor Zpravodaje naopak přistupoval k věci pragmaticky a řídil se tím, jak efektivně 

přinést „fi rmě“ co nejvyšší zisk.19

POD DOZOREM STÁTNÍ BEZPEČNOSTI

Kromě potíží hospodářského charakteru se museli vydavatelé a redaktoři exilových peri-

odik vyrovávat i s nástrahami jiného druhu – z hlediska provozu jednotlivých médií byly 

nebezpečné zejména aktivity tajných agentů komunistické Státní bezpečnosti operujících 

na Západě, pro něž byly mediální podniky vděčným předmětem zájmu. Krom toho, že 

16 „Byla to těžká dřina. Tiskli jsme asi dva tisíce exemplářů a všechen papír, který na to byl potřeba, jsme museli 

nejdřív vynosit v rukách nahoru do bytu. Fyzicky náročný byl i vlastní tisk, protože se to muselo tisknout 

oboustranně. Osmačtyřicet stran – to znamenalo osmačtyřicet matric. Papír se musel taky přidávat ručně, 

protože nic nebylo tehdy automatické. A k tomu se do stroje musela doplňovat barva, takže bylo všechno 

v bytě špinavé – koberce, stěny, všude byla tiskařská čerň a smrad z barvy.“ Interview s vydavatelem 

Zpravodaje Jaroslavem Hájkem a jeho dcerami Ladou a Renatou, které se na výrobě Zpravodaje 

podílely, dne 2. 4. 2003 ve Winterthuru.
17 Souviselo to s poměrně vysokým počtem posrpnových exulantů usazených ve Švýcarsku, ale např. 

i s tehdejší hospodářskou konjunkturou Švýcarska – fi rmy hledaly kvalifi kované pracovní síly a díky 

tomu bylo možné získat dostatečné množství inzerce i pro exilový časopis, který vycházel v nákladu 

kolem dvou tisíc výtisků. 
18 Dopis Zdeňka Záplaty administrátorovi časopisu Ludvíku Friedemu z 29. 6. 1972. In: Materiály Arnoš-

ta Jokla – uloženy u Jaroslava Jokla v Adliswil u Curychu.
19 Administrátor Ludvík Friede ze Zpravodaje právě kvůli sporům o inzerci odešel. Nedlouho poté stál 

u vzniku konkurenčního exilového časopisu Magazín. Ukázalo se však, že Friede se zachoval jako 

tvrdý byznysmen – první číslo Magazínu dostali do schránek téměř všichni odběratelé Zpravodaje 

a další exulanti ve Švýcarsku, aniž o něj žádali. Nový časopis navíc svou vnější úpravou (formátem, 

grafi ckou podobou, způsobem tisku) nápadně připomínal Zpravodaj. Friede nejenže využil pro 

výrobu know-how Zpravodaje a kontaktů na inzertní klienty, které získal ve Zpravodaji, ale zneužil 

i kartotéku adres abonentů Zpravodaje. Srov. Orság 2006: 42-58.

258

M
éd

ia
 d

n
es

 –
 re

fl e
xe

 m
ed

ia
lit

y,
 m

éd
ií 

a 
m

ed
iá

ln
íc

h
 o

b
sa

h
ů

 

ORSÁG, Petr: Média československého exilu v čase "obnovení pořádku". K některým aspektům 
vývoje exilových periodik po srpnu 1968. In Foret, Martin – Lapčík, Marek – Orság, Petr (eds.): Média dnes: 
reflexe mediality, médií a mediálních obsahů. Olomouc, Univerzita Palackého 2008, s. 313–326.



exilové redakce vytvářely mediální obsahy „nepřátelské socialismu“, disponovaly i citlivý-

mi údaji tisíců exulantů shromážděnými v kartotékách abonentů a spolupracovníků.20 

Na rozdíl od „znormalizovaného“ mediálního provozu v ČSSR, který státní moc za 

pomocí legislativních úprav a byrokratického a represivního aparátu přímo řídila a ovlá-

dala, možností, jak zasahovat do medií exilových mnoho neměla. Přímá kontrola byla 

nemožná, v zásadě byly tedy zhruba dva způsoby, jak mohla působit na exilová média 

a ovlivňovat jejich činnost:

konspirační a záškodnické aktivity komunistické tajné policie, jejíž agenti operovali  �

na Západě,

přímá propaganda z ČSSR (jíž sloužila všechna státem kontrolovaná média) namířená  �

proti činnosti československého exilu. 

Švýcarský příklad může posloužit jako ilustrativní i v problematice působení agentů 

Státní bezpečnosti v exilové mediální komunitě. 

Jedním z komunistických agentů, který působil ve Švýcarsku, byl Tomáš Řezáč, syn 

spisovatele Václava Řezáče, jenž na začátku normalizace odešel z Československa na Zá-

pad. Tam veřejně deklaroval rozchod s komunistickým režimem (např. v interview v Rá-

diu Svobodná Evropa – dále jen RSE) i záměr zůstat trvale v zahraničí. Takto infi ltroval 

i do redakce curyšského Zpravodaje a přesvědčil tehdejšího šéfredaktora Zdeňka Záplatu, 

že jeho pohnutky pro spolupráci jsou výhradně literární a publicistické. Své texty ve Zpra-

vodaji zveřejňoval pod pseudonymem Karel Tomášek.21 Záplata nebyl jediný, kdo Řezá-

čovi uvěřil čestnost jeho úmyslů. Např. v exilovém nakladatelství Index Řezáč vydal v roce 

1973 pod pseudonymem A. Lidin špionážní román Trpaslík na houpačce. Při interview 

v RSE se seznámil s vedoucím české redakce Karlem Jezdinským. A ve Švýcarsku se mu 

podařilo dostat do blízkosti ruského spisovatele Alexandra Solženicyna, kterého údajně 

velmi zaujal svým rozhledem a výbornou znalostí ruštiny. Podstata Řezáčova angažmá na 

Západě se odhalila až poté, kdy se v březnu 1975 vrátil zpět do ČSSR a v Českosloven-

ské televizi a rozhlase dehonestoval Zdeňka Záplatu i celý československý exil. Následně 

o Řezáčově návratu referovalo i Rudé právo v textu s titulkem Prohlášení navrátilce.22 

20 Mnozí ze spolupracovníků jednotlivých periodik psali často pod pseudonymy, zkratkami či zcela 

anonymně – pohnutky mívali různé, mj. to bývalo i kvůli tomu, aby nevystavovali perzekuci zbytek 

rodiny žijící v Československu. Pravou identitu pisatelů znali jen redaktoři exilových médií. Databáze 

a archivy mnoha exilových periodik se dochovaly torzovitě či vůbec, proto v současnosti už u řady 

titulů nelze dohledat celistvější seznamy spolupracovníků.
21 Srov. např. rubrika Náš fejeton ve Zpravodaji č. 3/1973, s. 6–7.
22 Tomáš Řezáč byl tajnou policií naverbován dvakrát. Poprvé už 21. 5. 1965, kdy působil jako informátor 

pod krycím jménem KAREL. Tehdy se měl orientovat na „problematiku vízových cizinců a noviná-

řů“. Spolupráci s ním ale StB ukončila v roce 1967. Podruhé vstoupil do služeb komunistické tajné 

policie 22. 11. 1972, získal krycí jméno REPO a s ním i „problematiku emigrace“. Díky seznámení 

se s Alexandrem Solženicynem Řezáče následně kontaktovala i 5. správa KGB. Více o Řezáčově 

působení na Západě srov. např. Bašta 2001: 6–69.

259

M
éd

ia česko
slo

ven
skéh

o
 exilu

 v čase „o
b

n
o

ven
í p

o
řád

ku
“

ORSÁG, Petr: Média československého exilu v čase "obnovení pořádku". K některým aspektům 
vývoje exilových periodik po srpnu 1968. In Foret, Martin – Lapčík, Marek – Orság, Petr (eds.): Média dnes: 
reflexe mediality, médií a mediálních obsahů. Olomouc, Univerzita Palackého 2008, s. 313–326.



Ještě důmyslněji než Řezáč vplynul do švýcarské exilové komunity špion Juraj Gabaj 

(krycím jménem Joga), kterého komunisté vyslali do Švýcarska v roce 1973. Ten se úspěš-

ně vydával za politického vězně a stal se dokonce místopředsedou Svazu českosloven-

ských spolků ve Švýcarsku. Z titulu své funkce se dostal ke kartotéce abonentů exilového 

Zpravodaje, řadu měsíců ji zadržoval a způsobil redakci výrazné administrativní těžkosti. 

Rovněž Gabaj se posléze vrátil do ČSSR a v propagandistickém rozhlasovém vysílání pro 

krajany v zahraničí v listopadu 1976 hovořil o „kontrarevoluční“ činnosti československé-

ho exilu ve Švýcarsku.23 

Některé agenty tak komunistický režim využil hned dvakrát – jednak přímo na Zá-

padě při konspirační činnosti, druhak po návratu domů, kdy jejich svědectví posloužila 

při mediální propagandě proti československému exilu. Podobně jako Řezáče a Gabaje 

ve Švýcarsku režim propagandisticky využil i agenta Pavla Minaříka, který byl krátce i ta-

jemníkem redakce mnichovského exilového měsíčníku Text a proslul zejména svým kon-

spiračním působením v mnichovské redakci Rádia Svobodná Evropa.24

Státní bezpečnost nejvýznamnější exilové tituly pozorně sledovala. Díky obeznáme-

nosti s mediálními obsahy těchto médií pak vytvářela i dezinformační kampaně s cílem 

diskreditovat jak jednotlivce, tak různé exilové organizace, skupiny a proudy. Součástí ta-

kových kampaní byla výroba padělaných dopisů, fi ktivních zpráv a prohlášení a jejich ro-

zesílání do exilových časopisů, ale i padělání celých čísel jednotlivých exilových periodik 

či přímé vydávání falešných titulů, které se prezentovaly jako exilová periodika. K této 

praxi se ministerstvo vnitra uchylovalo již od 50. let 20. století25, za normalizace byl pod 

taktovkou StB vydáván např. titul Nový proud, který se snažil zveřejňováním kontroverz-

ních témat proti sobě popouzet různé exilové skupiny.26 

23 O působení Gabaje ve Švýcarsku – srov. též: Orság 2003: 97-121. 
24 Minaříka, krycím jménem Ulyxes (od roku 1972 krycí jméno Pley), naverbovala Státní bezpečnost už 

v roce 1967, kdy působil v brněnském rozhlase. Na Západ odešel na podzim 1968 – už 23. září 1968 

se stal externím spolupracovníkem RSE, zpět do ČSSR se vrátil v roce 1976. Minaříkovy aktivity 

na Západě sahaly od členství v PEN klubu či ve Společnosti pro podporu přátelství s národy Čes-

koslovenska až po kontakty s předními exilovými publicisty a spisovateli (např. Adolfem Müllerem, 

Jiřím Pelikánem, Otou Filipem aj.). Více o Minaříkovi – srov. např. Sedláček 1993. Na začátku 

normalizace (18. září 1970) vznikl na Ministerstvu vnitra i dokument nazvaný „Plán práce státně 

bezpečnostních složek ČSSR proti objektu Radio Svobodná Evropa – Mnichov”. Dokládá, že 

komunistická moc po srpnu 1968 zintenzivnila svou pozornost vůči této rozhlasové stanici, zřejmě 

v důsledku masivní posrpnové exilové vlny, s níž na Západ odešlo i mnoho československých publi-

cistů, kteří našli uplatnění právě v RSE. Srov. Tomek 2006.
25 Pravděpodobně prvním takovým padělkem byl podvrh jednoho čísla exilového titulu Naše cesta v roce 

1954, o čtyři roky později StB zdařile zfalšovala jedno číslo měsíčníku České slovo, v němž vypustila 

fámu o zániku listu. Srov. např. Formanová 1999.
26 O dezinformačních kampaních, které rozehrávala na Západě československá tajná policie, 

srov. např. Bittman 1981. 

260

M
éd

ia
 d

n
es

 –
 re

fl e
xe

 m
ed

ia
lit

y,
 m

éd
ií 

a 
m

ed
iá

ln
íc

h
 o

b
sa

h
ů

 

ORSÁG, Petr: Média československého exilu v čase "obnovení pořádku". K některým aspektům 
vývoje exilových periodik po srpnu 1968. In Foret, Martin – Lapčík, Marek – Orság, Petr (eds.): Média dnes: 
reflexe mediality, médií a mediálních obsahů. Olomouc, Univerzita Palackého 2008, s. 313–326.



EXILOVÉ PUBLIKUM

Nové exilové časopisy vznikající bezprostředně po srpnu 1968 (na podzim 1968 či v prv-

ních měsících roku 1969)27 byly zpočátku často převážně servisními tituly. Měly nově 

příchozím uprchlíkům, kteří často neovládali cizí jazyk, pomoci v orientaci v neznámém 

prostředí. Později tyto tituly buď zanikaly, nebo se postupně transformovaly v respektova-

ná periodika. Ovšem ani ta zpočátku převážně servisně a informačně koncipovaná peri-

odika nerezignovala na uveřejňování původní publicistiky. Objevovaly se v nich první re-

fl exe posrpnové českoskovenské reality a prostor dostávaly i polemické texty.28 Platí tedy, 

že i tyto tituly od počátku sloužily mj. i jako platforma pro veřejnou diskusi a svobodnou 

výměnu názorů, byť obsahově to byly zejména informační bulletiny. 

Už v tomto období ale exulanti zakládali i časopisy s vyšší ambicí – například mni-

chovský měsíčník Text, který vznikl v létě roku 1969. V jeho redakci se sešla řada výraz-

ných publicistů a literátů známých ze svého veřejného působení během pražského jara29. 

Koncepce Textu byla rámována Voltairovým citátem v záhlaví: „... zásadně s vašim názo-

rem nesouhlasím, ale dám život za to, abyste ho mohl prosazovat“. Časopis chtěl být diskusní 

tribunou, která bude otevřena exulantům všech generací a názorových proudů, nakonec 

však zůstal titulem, v němž publikovali převážně příslušníci posrpnového exilu. 

Ani tento obsahově náročnější projekt však neměl dlouhého trvání, po necelých třech 

letech Text zanikl. To byl poměrně častý osud exilových periodik. Téměř všechna byla vy-

dávána bez dostatečného fi nančního a technického zázemí, musela plně spoléhat na pří-

jmy z předplatného, drobné inzerce a na občasné fi nanční příspěvky exilových organiza-

cí, sponzorů atd. Vydávání stálo na dobrovolnické aktivitě několika nadšenců (pracujících 

často bez nároku na honorář) a jakýkoli výkyv v napjatých příjmech – například přechod-

né zvýšení počtu neplatících abonentů – znamenal fatální existenční ohrožení.30 

27 Např. první číslo exilového Zpravodaje vyšlo už 9. září 1968 a jde o jeden z prvních západoevropských 

titulů určených pro posrpnové československé exulanty – v této rané fázi to byl ovšem bezplatný, 

převážně informační bulletin. V regulérní exilové periodikum se stálým okruhem předplatitelů se 

přeměnil až na začátku roku 1969. Časopis Okno dokořán začal vycházet v Nizozemí v únoru 1969, 

podobně např. Frankfurtský kurýr vydávaný od téhož roku ve Frankfurtu nad Mohanem atd. Pro 

tyto první časopisy platí, že s vydáváním zpočátku pomáhali exulanti poúnoroví, kteří se v cílové zemi 

posrpnových exulantů již dobře orientovali. Kupř. začátek vydávání curyšského Zpravodaje je spojen se 

jménem Miroslava Tučka, poúnorového exulanta a tehdejšího jednatele Svazu československých spolků 

ve Švýcarsku, u vydávání Okna dokořán stál Miroslav Kabela, který do exilu odešel v roce 1956. Více o 

Zpravodaji – srov. Orság 2003, Orság 2006, o Oknu dokořán – srov. Sklenářová 2003: 88. 
28 V curyšském Zpravodaji byl kupř. zveřejněn text Poznámka k Otovi Šikovi, v němž zazněl hlas protes-

tující proti tomu, aby „bojovný komunista“ Šik dostal ve Švýcarsku povolení k pobytu. Redaktor se 

Šika zastal a nabádal čtenáře, že právo odejít z vlasti má každý, ať je to komunista či ne, a že odlišné 

názory nemohou být důvodem k tomu, aby i ve Švýcarsku byl člověk perzekuován: „V řadě věcí 

s ním jistě nesouhlasíme, ale je nesporné, že Ota Šik by byl v Československu ohrožen, kdyby se tam vrátil. 

Má proto právo zůstat ve Švýcarsku...“ – srov. Zpravodaj č. 9/1968, s. 9. 
29 Např. Sláva Volný, Karel Jezdinský, Ivan Diviš, Josef Jedlička, Jaroslav Kučera a další. Srov. Formanová 

1999: 182-183. Přibáň 1995: 26.
30 Konec vydávání časopisu Text lakonicky komentoval Pavel Tigrid: „Bohužel po několika letech přišel konec: 

261

M
éd

ia česko
slo

ven
skéh

o
 exilu

 v čase „o
b

n
o

ven
í p

o
řád

ku
“

ORSÁG, Petr: Média československého exilu v čase "obnovení pořádku". K některým aspektům 
vývoje exilových periodik po srpnu 1968. In Foret, Martin – Lapčík, Marek – Orság, Petr (eds.): Média dnes: 
reflexe mediality, médií a mediálních obsahů. Olomouc, Univerzita Palackého 2008, s. 313–326.



Pro naprostou většinu titulů vydávaných po srpnu 1968 v exilu byla společná primární 

orientace mediálních obsahů na exilové publikum. Jedinou výjimkou z výrazných exilových 

periodik založených posrpnovými exulanty byly Listy Jiřího Pelikána založené roku 1970 

v Římě.31 Dvouměsíčník Listy, jenž byl spjat zejména s někdejšími protagonisty pražské-

ho jara (v záhlaví stála věta „Časopis československé socialistické opozice“), se od ostatních 

posrpnových exilových časopisů lišil právě tím, že své publikum viděl přímo v Českoslo-

vensku.32 Tento levicový titul se tak už od svého založení stal jedním z hlavních komu-

nikačních pojítek mezi exilem a domovem, což se projevovalo nejen v tom, že časopis byl 

ilegálně distribuován do Čech,33 ale i tím, že v Listech publikovala řada zakázaných domá-

cích autorů. Obsahovou náplní byly jak náročné politologické texty, tak publicistické ko-

mentáře, analýzy a nejrůznější refl exe dění v Československu i ve východní Evropě. 

Listy byly pozoruhodným titulem ještě z jiného důvodu. Kromě výrazné role, kterou 

sehrávaly v mediální komunikaci mezi exilem a domovem, snažily se soustavně oslovovat 

i přímo západoevropské publikum a přibližovat mu situaci v tehdejší ČSSR. Českoslo-

venský exil sice krom produkce v češtině vydával už od padesátých let 20. století i peri-

odika v jiných jazycích34, z posrpnových titulů však právě Listy zaujímají výrazné místo 

díky soustavnosti a vytrvalosti, s níž se opakovaně obracely k západoevropské veřejnosti. 

Už v roce 1972 vyšlo poprvé italské vydání Listů, o rok později vydání německé, od roku 

1975 vycházel nepravidelně výběr z Listů určený pro Skandinávii, v roce 1976 vyšly Listy 

poprvé ve francouzštině a v roce 1988 v angličtině.35

DOMÁCÍ PUBLIKUM 

Komunikaci s domovem později zintenzivnily i další exilové tituly. Výrazným mezníkem se 

stalo zejména „Prohlášení Charty 77“, které zafungovalo mimo jiné i jako výrazná iniciační 

fi nanční náklady byly zřejmě vyšší než ochota čtenářů a přátel platit.“ – srov. Tigrid 1990: 101.
31 Pravidelnému vydávání od roku 1971 předcházela dvě nultá čísla vydaná v roce 1970 pod hlavičkou Li-

terárních listů – což odkazovalo na kontinuitu s titulem, jenž vycházel za pražského jara v Českoslo-

vensku. Někdejší komunistický funkcionář a v 60. letech 20. století ředitel Československé televize Jiří 

Pelikán se vyprofi loval v jednoho z nejvýraznějších a politicky nejaktivnějších posrpnových exulantů, 

který se krom exilových aktivit významně angažoval i na italské politické scéně – po získání italského 

občanství byl v roce 1979 zvolen za Italskou socialistickou stranu poslancem Evropského parlamentu. 
32 V tom si byly Listy podobny s Tigridovým Svědectvím, zřejmě nejvýznamnějším exilovým titulem 

vůbec, které ovšem vycházelo už od roku 1956.
33 Přímo v časopise byli čtenáři vyzýváni k aktivnímu šíření časopisu v Československu. Kvůli snazší 

dopravě časopisu do ČSSR začal být dokonce od poloviny 70. let vydáván i v menším, kapesním 

formátu.
34 Mezi nejvýraznější patří zejména FCI – Features and News from Behind the Iron Courtain, který vydá-

val z londýnského exilu už od roku 1948 v angličtině novinář Josef Josten. Nejdříve jako týdeník, od 

roku 1979 jako měsíčník.
35 U všech cizojazyčných vydání Listů platí, že vycházela sice nepravidelně, ale opakovaně. V rámci skan-

dinávského výběru vycházely články ve švédštině, dánštině, norštině a islandštině. Srov. Formanová 

1999: 366-367.

262

M
éd

ia
 d

n
es

 –
 re

fl e
xe

 m
ed

ia
lit

y,
 m

éd
ií 

a 
m

ed
iá

ln
íc

h
 o

b
sa

h
ů

 

ORSÁG, Petr: Média československého exilu v čase "obnovení pořádku". K některým aspektům 
vývoje exilových periodik po srpnu 1968. In Foret, Martin – Lapčík, Marek – Orság, Petr (eds.): Média dnes: 
reflexe mediality, médií a mediálních obsahů. Olomouc, Univerzita Palackého 2008, s. 313–326.



pobídka k novému, kvalitativně odlišnému stupni komunikace domova s politickým exi-

lem. Exulanti si uvědomili, že opozičnímu hnutí v Československu nejlépe poslouží co 

nejintenzivnější komunikací s domovem, svobodným šířením informací o jeho aktivitách 

i o perzekuci disidentů totalitním režimem. Pavel Tigrid v dubnu 1979 na konferenci 

v bavorském Franken věnované Chartě 77 komentoval nezbytnost aktivní komunikace 

s disentem takto: „… jsou známa jména prokurátorů, soudců, policajtů, věznitelů, kteří disi-

denty obžalovávají, soudí, šikanují. Myslím, že dosud málo využíváme osvědčeného způsobu 

tyto narušitele práva veřejně varovat: že se o nich ví, že jejich počínání je ve světě známo, že 

pozdější výmluvy na příkazy shora nebudou platit.“ 36 Zintenzivnění komunikace s domo-

vem v tomto období potvrdil kupř. i publicista Přemysl Janýr, který tehdy žil v rakouském 

exilu a udržoval pravidelný kontakt s českými disidenty. 37

Zesílená komunikační aktivita na spojnici domov–exil se výrazně odrážela v obsaho-

vé i formální skladbě exilových periodik. Jedním z příkladů, na němž lze dokumentovat 

podstatnou koncepční proměnu vlivem Charty 77, je už zmíněný časopis Zpravodaj Če-

chů a Slováků ve Švýcarsku, který se z původního servisního informačního bulletinu zalo-

ženého v roce 1968 postupně přetransformoval v regulerní exilové periodikum s více než 

dvěma tisíci abonentů. Nedílnou součástí jeho koncepce od počátku až do roku 1977 byla 

primární orientace na exilového čtenáře. Právě vlivem Charty 77 se však časopis popr-

vé za svou dosavadní existenci začal cíleně obracet i přímo na publikum v Českosloven-

sku a uzpůsoboval tomu strukturu přinášených informací. Místo původních čtyřiadvaceti 

stran začal vycházet na čtyřiceti.Vedle výrazného zvýšení počtu stran se vliv Charty 77 

promítl i do grafi cké podoby časopisu a rovněž do celkové koncepce jeho tvorby. Zpra-

vodaj nově věnoval prostřední čtyři strany informacím o Chartě 77 a aktivitách opozice. 

Čtyřstrana nazvaná „Zprávy a informace“ byla tištěná modře, aby se odlišovala od zbytku 

textů. Redakce totiž začala počítat se snadným oddělením tohoto „supplementu“ od zbyt-

ku časopisu a jejím dalším šířením mezi lidmi a zasíláním do Československa.38 

36 Srov. Tigrid 1981: 133.
37 „Začal jsem vytvářet pravidelné spojení s Prahou, takže vše, co se tam doslova šustlo, se objevilo následující 

den v zahraničním tisku. Na samém počátku jsem zprávy uveřejňoval v rakouském Arbeiterzeitungu a 

prostřednictvím spřátelených novinářů v některých německých denících. Brzy se však ozvaly mezinárodní 

agentury, které se o zprávy zajímaly.“ – Srov. Janýr 1997: 68.
38 To potvrzuje i redakční poznámka, která novinku vysvětlovala: „… budeme vnitřní čtyři stránky věnovat 

informacím, které by možná, ba jistě, zajímaly malé i velké funkcionáře všeho druhu doma a domov 

vůbec…“ Srov. Zpravodaj č. 4/1977, předposlední strana obálky. Podobně o čtyřstraně redaktor psal 

o několik čísel později: „Jistě jste si všimli, že už po kolikáté tiskneme 4 vnitřní strany modře a že se 

vymykají uspořádání ostatního obsahu. To proto, že se domníváme, že by mohly informace, které obsahují, 

zajímat domov.“ Srov. Zpravodaj č. 7–8/1977, s. 37.

263

M
éd

ia česko
slo

ven
skéh

o
 exilu

 v čase „o
b

n
o

ven
í p

o
řád

ku
“

ORSÁG, Petr: Média československého exilu v čase "obnovení pořádku". K některým aspektům 
vývoje exilových periodik po srpnu 1968. In Foret, Martin – Lapčík, Marek – Orság, Petr (eds.): Média dnes: 
reflexe mediality, médií a mediálních obsahů. Olomouc, Univerzita Palackého 2008, s. 313–326.



LITERATURA

Bašta, Jiří. 2001. „Agent REPO – spisovatel ve službách komunistické propagandy.“  �

Pp. 6–69 in Securitas Imperii 8, Sborník k problematice bezpečnostních služeb. Praha: ÚDV.

Bittman, Ladislav. 1981.  � Špionážní oprátky. Toronto: Sixty-Eight Publishers.

Formanová, Lucie – Gruntorád, Jiří – Přibáň, Michal. 1999.  � Exilová periodika. Katalog 

periodik českého a slovenského exilu a krajanských tisků vydávaných po roce 1945. Praha: 

Libri Prohibiti, Ježek.

Hanzlík, Jan. 2002. „Československá emigrace očima tajných materiálů.“ Pp. 269–306 in  �

Securitas Imperii 9, Sborník k problematice zahraničních vztahů čs. komunistického režimu. 

Praha: ÚDV. 

Havlíček, Dušan. 1998. „Listy J. Pelikána.“ Pp. 6 in  � Listy 1998, č. 1. Dostupné též na: 

http://www.listy.cz/archiv.php?cislo=051&clanek=010503 (cit. 24. 5. 2008)

Hoppe, Jiří. 2004.  � Pražské jaro v médiích. Výběr z dobové publicistiky. Praha – Brno: 

Ústav pro soudobé dějiny AV ČR – Doplněk.

Janýr, Přemysl. 1997. „Ohlas Charty 77 v Rakousku.“ Pp. 67–72 in  � Charta 77 očima 

současníků. Po dvaceti letech. Praha – Brno: Ústav pro soudobé dějiny AV – Doplněk. 

Jirásek, Zdeněk – Trapl, Miloš. 1996.  � Exilová politika v letech 1948–1956. Olomouc: 

Centrum pro československá exilová studia.

Končelík, Jakub. 2002. „Proměny řízení a kontroly médií v roce 1968.“ Pp. 313–329 in  �

Konsolidace vládnutí a podnikání v České republice a v Evropské unii. Končelík, Jakub – 

Köpplová, Barbara – Prázová, Irena (eds.). II. Praha: Matfyzpress.

Křen, Jan. 2005.  � Dvě století střední Evropy. Praha: Argo.

Orság, Petr. 2003. „Časopis českého exilu ve Švýcarsku Zpravodaj.“ Pp. 97–121 in  � Stu-

die z dějin emigrace. Olomouc: Verbum.

Orság, Petr. 2006. „Zdeněk Záplata a první kvalitativní vrchol exilového časopi- �

su Zpravodaj Čechů a Slováků ve Švýcarsku (1971–1973).“ Pp. 42-58 in Emigrace. 

Sborník historických prací Centra pro československá exilová studia. Olomouc: Centrum 

pro československá exilová studia.

Přibáň, Michal. 1995.  � České krajanské a exilové noviny a časopisy po roce 1945. Olomouc: 

Centrum pro československá exilová studia.

Sedláček, Karel. 1993.  � Volá Svobodná Evropa. Praha: Archa 90.

Sklenářová, Sylva. 2003. „Osudy exilu z roku 1948 v Nizozemí.“ Pp. 71–96 in  � Studie 

z dějin emigrace. Olomouc: Verbum.

Skoupý, Arnošt. 2005. „Českoslovenští exulanti po srpnu 1968 v prvním období in- �

tegrace do prostředí Švýcarska.“ Pp. 391–399 in Andros Probabilis. Sborník prací přátel 

a spolupracovníků prof. PhDr. Miloše Trapla, CSc., k jeho 70. narozeninám. Olomouc – 

Brno: Univerzita Palackého – Matice Moravská.

Strnad, Jaroslav. 1999.  � Panoptikum. Praha: Torst.

Šimečka, Milan. 1979.  � Obnovení pořádku. Příspěvek k typologii reálného socialismu. 

Köln: Index.

264

M
éd

ia
 d

n
es

 –
 re

fl e
xe

 m
ed

ia
lit

y,
 m

éd
ií 

a 
m

ed
iá

ln
íc

h
 o

b
sa

h
ů

 

ORSÁG, Petr: Média československého exilu v čase "obnovení pořádku". K některým aspektům 
vývoje exilových periodik po srpnu 1968. In Foret, Martin – Lapčík, Marek – Orság, Petr (eds.): Média dnes: 
reflexe mediality, médií a mediálních obsahů. Olomouc, Univerzita Palackého 2008, s. 313–326.



Tigrid, Pavel. 1981. „Co bychom měli, co bychom mohli…“ Pp. 123-136 in  � Vývoj Char-

ty. Záznam z konference ve Franken. Köln – München: INDEX – OPUS BONUM.

Tigrid, Pavel. 1990.  � Politická emigrace v atomovém věku. Praha: Prostor. 

Tomek, Prokop. 2006.  � Objekt ALFA. Československé bezpečnostní složky proti Rádiu Svo-

bodná Evropa. Praha: Sešity ÚDV, č. 14. 

Trapl, Miloš. 1996.  � Exil po únoru 1948. Počátky politické organizovanosti a činnosti poú-

norové emigrace a vznik Rady svobodného Československa. Olomouc: Centrum pro čes-

koslovenská exilová studia.

Zahradníček, Tomáš (ed.). 2005.  � Úseky polojasna. Vzpomínky Jiřího Loewyho. Praha: 

Nakladatelství Lidové noviny.

PRAMENY

Materiály Arnošta Jokla – uloženy u Jaroslava Jokla v Adliswil u Curychu, Švýcarsko. �

Pozůstalost Zdeňka Záplaty, uložena u Veroniky Záplatové v Mnichově, SRN. �

Časopis Zpravodaj Čechů a Slováků ve Švýcarsku, 1968-1990. Centrum pro českoslo- �

venská exilová studia, Olomouc.

Magazín, Zeitschrift in Tschechischen Sprache, 1972 – 1977. Centrum pro českoslo- �

venská exilová studia, Olomouc. 

Rozhovor s Jaroslavem Joklem, 2. 4. 2003, Adliswil, Švýcarsko.  �

Rozhovor s Jaroslavem Hájkem a jeho dcerami Ladou a Renatou, 2. 4. 2003, Winter- �

thur, Švýcarsko.

265

M
éd

ia česko
slo

ven
skéh

o
 exilu

 v čase „o
b

n
o

ven
í p

o
řád

ku
“

ORSÁG, Petr: Média československého exilu v čase "obnovení pořádku". K některým aspektům 
vývoje exilových periodik po srpnu 1968. In Foret, Martin – Lapčík, Marek – Orság, Petr (eds.): Média dnes: 
reflexe mediality, médií a mediálních obsahů. Olomouc, Univerzita Palackého 2008, s. 313–326.



ABSTRACT: CZECHOSLOVAK EXILE MEDIA 
IN THE TIME OF  „ORDER RESTORATION“
ON SOME ASPECTS OF EXILE PERIODICALS DEVELOPMENT AFTER AUGUST OF 1968 
The text focuses on transformations within the exile media scene and on the birth of new exile 
periodicals as one of the concrete expressions of the massive wave of exile which followed the 
Warsaw Pact invasion of Czechoslovakia in August, 1968. In the early phase most of the newly 
established periodicals were primarily designed as bearers of practical information for refugees 
from the enemy-occupied country. Later some of them became important communication fo-
rums for Czechoslovak exiles whereby valuable discussion begun during the Prague Spring peri-
od in the offi  cial media of the Czechoslovak Socialist Republic was able to continue. 

KEY WORDS
Czechoslovak exile periodicals – 1968 – normalization – exile – emigration – media – National 
Security.

PhDr. Petr ORSÁG (1971)
Vystudoval historii a češtinu na Filozofi cké fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. V letech 
1994–2005 působil jako redaktor a editor v tuzemských médiích (např. Mladá fronta Dnes, 
Hospodářské noviny, Aktuálně.cz). V letech 2003–2005 externě vyučoval na Katedře žurna-
listiky FF UP v Olomouci, od r. 2005 je na téže katedře odborným asistentem. Zaměřuje se na 
dějiny českých a světových médií (publikuje zejména texty vztahující se k dějinám českoslo-
venských exilových médií), vyučuje rovněž kurzy praktické žurnalistiky a externě spolupra-
cuje s Hospodářskými novinami.
E-mail: petr.orsag@upmedia.cz 

266

M
éd

ia
 d

n
es

 –
 re

fl e
xe

 m
ed

ia
lit

y,
 m

éd
ií 

a 
m

ed
iá

ln
íc

h
 o

b
sa

h
ů

 

ORSÁG, Petr: Média československého exilu v čase "obnovení pořádku". K některým aspektům 
vývoje exilových periodik po srpnu 1968. In Foret, Martin – Lapčík, Marek – Orság, Petr (eds.): Média dnes: 
reflexe mediality, médií a mediálních obsahů. Olomouc, Univerzita Palackého 2008, s. 313–326.




